تبلیغات
وبسایت تخصصی رپ و هیپ هاپ - رپ فارسی؛ هارمونی اعتراض
وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگیوب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگیوب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی

Hip-Hop Music

عضو جستجوگر سایتها و وبلاگهای فارسی زبان

...مقاله... :: رپ فارسی؛ هارمونی اعتراض
موسیقی رپ همیشه از همه جا مورد حمله قرار داده شده و به نحوی باهاش بر خورد شده که انگار مایه ی آبرو ریزی در موسیقی بوده. اما این موسیقی اگرچه خشن، اگر چه آكنده از كلمات ركیك، اگر چه آكنده از سكس باشه ولی موسیقی ای است كه از بطن جامعه برخواسته. مسائل و مشكلات جامعه رو آشكار میكنه، فریاد خشمناكیه كه از درد مردم درجه ی غیر غنی جامعه برخواسته و با كلمات ركیك آمیخته شده تا تاثیرشو بیشتر كنه. مردمی كه بیشتر از همه چیز زیر فشار مشكلات اقتصادی بودن خودشونو تو موسیقی ای كشف كردن كه تا به امروز برای قشر غنی جامعه بوده. این همان موسیقی ای است كه مارشال مترز رو در حالی كه در محله های فقیر نشین دیترویت زندگی می كرده و حتی لحظه ای سایه ی پدر رو روی سرش حس نكرده به ستاره موسیقی تبدیل می كنه. كرتیس جكسون رو از شرایطی كه بین یك مشت قاچاقچی مواد می فروخته و 9 بار مورد شلیك گلوله قرار می گیره، به رده ی ثروتمند ترین خواننده های جهان می رسونه.و امرور رپ پارسی وسیله ای شده برای ابراز عقاید سانسور شده ی جوانان ایران كه عقده ی داشتن لحظه ای زندگی آزاد رو دارن.

مقاله ای پیرامون همین موضوع كه توسط آقای محمد رضا لطفی در تارنمای RadioZamaaneh.com ثبت شده رو مطالعه کنید (خصوصاَ افرادی که از رپ متنفرن) :


رپ فارسی؛ هارمونی اعتراض

محمد رضا لطفی

اینجا تهران است. فصل سرد زمستانی طولانی، اول، عصیان سال کبیسه‌ی اعتراض... . کج​خلقی دیگر فایده​ای ندارد... چه خوشمان بیاید و چه فریاد وا اسفای ما گوش فلک را هم کر کند، تغییری بزرگ در راه است. اعتراض نسل امروز که بدون اتکا و اعتنا به اسطوره​های تاریخش در حال جان گرفتن است و بی توجهی به آن، نادیده گرفتن بازوهای قدرت​مندی است که گوشش به حرف هیچ دایه​ای بدهکار نیست.

ادبیات کوچه و تولد اعتراض
موسیقی ایرانی، سال​های طولانی است که در دو قطب اصلی موسیقی سنتی و پاپ به بن​بست رسیده و بزرگان و نامداران هر دو عرصه نیز تا کنون نتوانسته اند به غیر از نزدیک شدن به گویش‌هایی نه چندان تازه در فرم و بیان، تغییری بنیادی در ساختار موسیقی ایرانی به وجود آورند. تغییری که با فرهنگ کلان ​شهر​نشینی و تلخی و شیرینی​هایش همگام و هم صدا بوده و خود را با سرعت سرسام​آور مدرنیته سازگار کند.
در این حین، فرهنگ کوچه از ادبیات کلاسیک موسیقی سنتی پیشی گرفت و زبانی آنچنان نامانوس متولد شده که برای ترجمانش حتی نمی​شود به فرهنگنامه​ی معین و دهخدا تمسک جست، و ضرب​آهنگ این زبان به اندازه​ای بدیع و شگرف است که در قاموسنامه‌ی ملودی نوحه خوانی و یا ریتم شش​هشتم موسیقی پاپ هم نمی​گنجد.
غرض نقد زبان نیست و توجه به این نکته نیز ضروری است که خیلی از سبک​ها و مکتب​های وارداتی غربی هرگز با فرهنگ ایرانی آنچنان عجین نشد که بتواند به عنوان مکتبی مستقل به حیات خود ادامه داده و جایی برای نوآوری و خلاقیت ایجاد کند. چرا که سبک​ها و گروه​هایی مثل راک، متالیک و سایر مکاتب موسیقیایی و غیر موسیقیایی، بیشتر به عنوان یک کالای مصرفی و یا مد، بخش اندکی از جامعه را با خود همسو کرده و هرگز هویت مستقل خود را پیدا نکردند.

اما چه عواملی باعث شده تا رپ فارسی جان بگیرد و با استقبالی گسترده از طرف نسل جدید روبرو شود؟
شاید برای بررسی دقیق گرایش به رپ در ایران باید عناوین چند اتفاق بزرگ در چند دهه​ی اخیر را در کنار هم قرار داد تا به نتیجه​ای منطقی رسید. نگاهی نزدیک به نسلی که فرزند جنگ است و بیکاری، بی​پولی، بی​هویتی و باران مواد مخدر همیشه گریبانگیرش بوده، و از تجربه​ی ساده‌ترین لذایذ دنیوی نیز محروم است. نسلی که سکس برایش تابو شده و در تمام کوچه پس ​کوچه​های فرهنگ و عرفش علامت ورود ممنوع علم شده. دائم در حال اسکن​شدن است و همیشه به چشم یک متهم به او نگریسته شده. میراث​دار بحران​های فجیع اقتصادی و اجتماعی است. در آرزوی چیزهای ساده ایست که بجز سرزمین خودش در هیچ کجای جهان جرم نیست. ماهواره و اینترنت دارد و جهان را رصد می​کند اما در حریم خانه نیز نامحرم است. پارتی می​خواهد. رقص می​خواهد و گرفتار تناقض پیچیده​ی سیاستی است که از یک سو گسترش فحشا را در پستو ها دامن می​زند و ترویج می​کند و از سوی دیگر پوشیدن چکمه را در ردیف گناهان کبیره قرار می​دهد. نسلی که اجازه نقد هم به او داده نشد و تمام عمر را باید در حال تکریم و ستایش ارزش​هایی باشد که از پدران به او دیکته شده.

نسلی که پدر برایش قهرمان نیست
موسیقی رپ در دهه ی ۱۹۸۰ میلادی و از میان موسیقی سیاه​پوستان فقیر متولد شد. رپ موسیقی اعتراض​‌آمیز خیابانی است. سبکی است که از پیش‌پاافتاده​ترین، سهل​ترین، خیابانی​ترین و گاه رکیک​ترین کلمات استفاده می‌کند و با سادگی و بی​پیرایگی خود می‌کوشد معنایی دیگر از زندگی اجتماعی را به ما یادآوری کند که بعدی از هستی مردم داخل کوچه و خیابان است.
رپ فارسی، گریزی است از فضا و هنجارهای سفارشی​شده جامعه‌ای تک​صدا و پر از قوانین سخت و بزرگ به بن​بست رسیده. صدای اعتراض نسلی که پدر برایش قهرمان نیست. هیچ رابطه​ای با بنیادهای فکری سیاست​مداران راست و چپ ندارد و مشکل اصلی او، هنجارها و اخلاقیات پوسیده ایست که نه تنها آزادی را به او هبه نکرد بلکه به جای رهایی، افساری تازه بر گرده اش کشید.
رپ فارسی بی پرواست آنقدر که برای تولد از کسی اجازه نگرفت. راهش را از میان پستو‌های تاریک زیر زمینی، کورمال کورمال گشود و بدون هیچ فرهنگ​سازی و هزینه​های چند میلیارد ریالی که برای گسترش فرهنگ اسلامی توسط دولت و بنگاه​های مذهبی خرج می​شود، یک تنه از فرهنگ هزاره​ی مرثیه​خوانی گذشت و عقده‌ی ناگشوده‌ی نابرابری​ها و اختلاف طبقاتی و ریاکاری و بحران​های سیاسی و فرهنگی و مذهبی را یکجا گشود.
رپ فارسی دهن​کجی بزرگی است که بدون اینکه خود را مستقیما رو در روی مذهب قرار دهد، ادبیاتی غیر مذهبی دارد. خدا را به نقد می​کشد. عشق سنتی را به چالش واداشته و سکس را می​ستاید. روابط گستره​ی مبتنی بر پول و فساد را به تمسخر می​گیرد. از گریز می​گوید، از ترس از مخدر. به خود متکی است و آینده روشن را در راستای اعتراض جمعی بچه​های خیابان جستجو می​کند. بیانیه صادر نمی​کند. عکس​العملش مستقیم و بدون ملاحظه است. اهل مصلحت نیست. گاه سیاست​های رئیس جمهوری را هدف می​گیرد، گاه پخش یک فیلم خصوصی از یک هنرپیشه، و گاه طرح مبارزه با بدحجابی را به صلابه می​کشد.
رپ نه ملایمت و محافظه​کاری موسیقی کلاسیک را دارد و نه زرق و برق و بشکن و بالا بنداز موسیقی پاپ را. شاید این​گونه به نظر برسد که رپ فارسی عاری از شعر و موسیقی خیال​انگیز است و به جهت جوان​گرا و بی​معلم و استاد بودن و عدم کشف سلسله مراتب​های انسان​شناختی و عرفانی و معرفتی و هنری، ارزش تامل و توجه ندارد. اما چیزی که بدیهی است، رپ فریاد فراگیر رنج و ستم و افسردگی و اعتراض نسلی است که به فتوای هنر هم اعتنایی نمی​کند.

نظرات( ) | ارسال نظر
پنجشنبه 20 دی 1386 | 09:01 ق.ظ | سینا قاسمی | ثابت لینک

مطالب اخیر
ترجمه ی آهنگ Kenji از Fort Minor
Fort Minor - Kenji - Lyrics
Are we done yet? - Movie
26 نکته پیرامون زندگی امینم
5 تا بیت از 50Cent
پیرامون Ice-Cube
بیت B*** Please II
D12 - D12 World
XZibit - Weapons of Mass Destruction
آهنگ اشکم از داغون، فیتو، تیتان و ان جی جی
Kelis - Milkshake + Remix
تک آهنگ های جدید از عرفان
والپیپر های جدید 50 Cent
دانلود بیت آر اند بی
دانلود آلبوم Pre-King Mathers از امینم

Main Menu

Main PageMessageAdd to Favorite listE-MailYahoo MessengerHip.HopBoy@yahoo.comYahoo StatusOur Email Address is:Hip.HopBoy@yahoo.comRSS RSS Atom

Atom
سینا قاسمی
رمض رمضانیان

Categories
NewsEssays PicturesVideosMovies

Archives
اسفند 1386 بهمن 1386 دی 1386 آذر 1386

Search

This site
Other sites
برای عضویت در سایت نام و ایمیل خود را وارد كنیید





Powered by WebGozar


Our Logo

وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی

وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی


Friends
وبلاگ مخصوص گروهای رپ
وبلاگ مخصوص گروهای رپ
وبلاگ مخصوص گروهای رپ
موسیقی راک
سینمای جهان
مرکز طراحی و آمورش فرش دستبافت
بزرگترین سایت تفریحی در ایران
.:: تبلیغات رایگان شما ::.
وبلاگ بزرگ لورد پی سی

عضو جستجوگر سایتها و وبلاگهای فارسی زبان

برای تبادل لینك از طریق این لینك با ما تماس حاصل كنید

Polls


Statistics

Pages
وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی