تبلیغات
وبسایت تخصصی رپ و هیپ هاپ - اعتراض به اشغال با موزیک هیپ ‌‌هاپ
وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگیوب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگیوب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی

Hip-Hop Music

عضو جستجوگر سایتها و وبلاگهای فارسی زبان

...مقاله... :: اعتراض به اشغال با موزیک هیپ ‌‌هاپ
می دونید، حدود 2سال پیش بود که تو یکی از شیکه های ماهواره که داشت مستندی از فلسطین پخش می کرد، یکی از رپ های عربی شنیده بودم که توش از کلمات مذهبی استفاده کرده بود که خیلی جالبشده بود. به نظرم رسید که زبون عربی بخاطر دارا بودن اون قواعد خاص خودش مثل سکون و تشدید می تونه زبون خوبی برای رپ خوندن باشه.
مدتی پیش هم یه یه مقاله در مورد رپ در فلسطین برخوردم که تو سایت رادیو زمانه منتشر شده بود که می تونید همینجا بخونیدش. البته بگم که من از قرار دادن این مقاله قصد طرفداری از فلسطینیا رو ندارم و برعکس تو درگیریهای بین اسراییل و فلسطین طرف اسراییلو می گیرم و این مقاله صرفاَ در باره ی موسیقی هیپ  هاپ از دید مردم فلسطینه که وسیله ای شده برای بیان عقایدشون، که این خودش خیلی ارزش داره چون حداقل اونا این جراتو دارن که برای عقایدشون بجنگن نه مثل جوجه رپر های کونی ما که فقط درباره ی عشق و عاشقی بلدن چسناله درست کنن.  هرکی ندونه فکر می کنه ایران سرزمین گلهای رنگارنگ و درختان سرسبزه و تو خیابوناش صدای بلبل و بوی عطر گل یاس میاد....بگذریم.

اعتراض به اشغال با موزیک هیپ ‌‌هاپ


 تصویر یکی از کلیپ های گروه زیرزمین رام الله که در سایت آنها منتشر شده است


در جهان عرب، بعد از الجزایر، نوار غزه بیشترین تعداد گروه‌های رپ را دارد. این نوع موزیک دستمایه‌ای است برای بخشی از جوانان فلسطینی تا بدون سخن‌گفتن از نابودی اسراییل خشم و اعتراض خود را به اشغالگری بیان کنند.

"تو تروریست بودی، زمانی که میهنم‌ را تصاحب کردی". در تل‌آویو تازه شب شروع شده است که "عمر نفار"، اسراییلی فلسطینی‌تبار جمله بالا را در میکروفن می‌خواند، گاهی به زبان عربی و گاهی هم به عبری. نزدیک به ۱۰۰۰ اسراییلی گرد آمده‌اند تا ترانه‌های گروه "دم" را بشنوند. بعد از یک استراحت کوتاه دوباره نفار می‌خواند: "من مخالفتی با صلح ندارم. صلح مخالف من است. او مرا ویران خواهد کرد."

گروه هیپ‌هاپ "دم" آگاهانه و عامدانه ترانه‌های خود را حاوی پیام سیاسی کرده و به زبانی واضح و عاری از ابهام با مخاطبان سخن می‌گوید. این گروه الگویی برای همه گروه‌های رپ فلسطینی در ساحل غربی، اسراییل و نوار غزه است.

شماری از ترانه‌های گروه "دم" اواخر ماه جاری میلادی (اکتبر) برای اولین‌بار در یک سی‌ دی به نام "ددیکیشن" در اروپا منتشر می‌شود. تهیه‌ و توزیع این سی دی را شرکت انگلیسی "رد سیرکل موزیک" به عهده دارد.

کمتر کسی در غرب می‌داند که نوار غزه در جهان عرب بعد از الجزایر بیشترین تعداد گروه رپ را دارد. به عبارت دیگر هم اینک ۴۵ گروه رپ در نوار غزه به فعالیت مشغولند.

تامر نفار، در شهر فلسطینی‌نشین "لود" در اسراییل زاده شده است. ریش نرم‌گونه‌ای بر چهره دارد که تا گونه‌هایش کشیده شده است. او که تازه از ملاقات یکی از دوستانش در زندان بازگشته، می‌گوید: "من یک بار زندانیانی را که برای ملاقات آمده بودند شمردم و دیدم که از ۵۰ زندانی حاضر در سالن ملاقات ۴۵ نفرش عرب هستند و برخی هم با من در یک محله زندگی می‌کنند."


تامر نفار خواننده اسرائیلی فلسطینی تبار


به گفته تامر نفار، متن‌ ترانه‌های او با آنچه که سیاهان آمریکا در آغاز رواج هیپ هاپ در این کشور می‌خواندند بی‌شباهت نیست، چرا که آنها نیز در ترانه‌هایشان عمدتا از فقر و تبعیض حرف می‌زدند. تامر از هیپ‌هاپی که این روزها در میان جوانان سفیدپوست اسراییلی رایج شده ابراز حیرت کرده و می‌گوید: "جوانان متمول اشکنازی اسراییل خودشان را با چه گوارا مقایسه می‌کنند. این کارها فقط به اراجیف‌گویی شبیه است."

واقعیت این است که هیپ‌هاپ رایج در اسراییل را چپ‌های این کشور نیز به راستگرایی و آلودگی به ناسیونالیسم متهم می‌کنند. در مقابل کسانی هم هستند که متن‌هایی که گروه‌های هیپ‌هاپ فلسطینی می‌خوانند را نیز حاوی پیام‌های لی‌گرایانه قوی توصیف می‌کنند. تامر نفار که در متن‌هایش پیوسته دولت اسراییل را به باد حمله می‌گیرد اما نظر دیگری دارد. به باور وی خطر برعکس آنجاست که ۹۹ درصد ترانه‌های عربی به عشق و عاشقی می‌پردازند و عملا با مسائل سیاسی بیگانه‌اند.

دیوارهایی که فرو می ریزد

در این میان صدای "یاذ عباس"، خواننده گروه موسوم "زیرزمین رام‌الله" نیز هوادارن بسیاری در میان جوانان فلسطینی دارد. عباس می‌گوید: "موسیقی رپ در ساحل غربی اغلب به حق فلسطینی‌ها و اشغال سرزمین‌ آنها می‌پردازد." او در حالی که بر دامنه کوه تپه‌ای که رام الله را دربرگرفته نشسته است، نگاهش را به سمت غرب می‌دوزد، به سوی اسراییل، یعنی به جایی که محل فعالیت گروه دم است، و ادامه می‌دهد: "ما فلسطینی‌ها درمعنای واقعی کلمه از هم جدا افتاده‌ایم."

عباس هم بسان همه ساکنان مناطق اشغالی حق ورود به اسراییل را ندارد. او مشغول تحصیل در رشته اقتصاد است، با این باور که اقتصاد بر جهان حکومت می‌کند. عباس می‌گوید: "اگر ما فلسطینی‌ها کالاهای اسراییلی را تحریم می‌کردیم، آنها مجبور می‌شدند در سیاست خود تغییر دهند." نام هنری‌ای که عباس برای خود انتخاب کرده نیز، معنایش "بایکوت" است.

در انتفاضه دوم، اندکی بعد از ورود عباس به رام‌الله، او متوجه حضور تانک‌های اسراییلی در این شهر می‌شود که این خود انگیزه خواندن اولین ترانه‌اش شده است: "ما مشمول ممنوعیت رفت و آمد شده‌ایم. هر روز مجبوریم در خانه بنشینیم. خون ما به جوش آمده است و سرهامان پر از فکر و خیالاتی درباره نابودکردن اسراییل است."

عباس آن موقع جوان بود و وضعیت به گفته خودش برایش جز سرخوردگی و یاس نداشت. در آن روزها در برابر هر یک اسراییلی که کشته می‌شد ده فلسطینی از پا درمی‌آمدند و همین باعث شده بود که حملات فلسطینی‌ها در نظر عباس عبث و بی‌معنی جلوه کند. با این همه او تحمل اشغال سرزمینش را هم نداشت. از اینجا بود که شروع به نوشتن متن‌هایی برای موزیک هیپ‌هاپ کرد.

عباس این کار را تا به امروز ادامه داده است، هر چند که به سبب فقر گسترده در مناطق فلسطینی نمی‌تواند از راه موزیک ارتزاق کند. ولی گروه "زیرزمین رام الله" دست‌کم این فرصت را هم داشته که در اردن و لوزان و لندن و حتی واشنگتن کنسرت برگزار کند. قطعاتی که این گروه اجرا می‌کند اغلب رنگ و مضمونی فرامرزی دارد.

در میان اعضای گروه "زیرزمین رام الله" کمتر کسی را می‌توان یافت که خواهان نابودی اسراییل باشد. اغلب آنها به راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل باور دارند. تنها یاذ عباس است که به گفته خودش کشوری واحد با یک اکثریت فلسطینی و یک اقلیت یهودی را هم قابل تحقق می‌داند. در عین حال او و سایر دوستانش در گروه یادشده کتمان نمی‌کنند که با حماس نیز میانه خوشی ندارند.

رپ نوازان فلسطینی که عمدتا از خانواده‌های مرفه برخاسته‌اند می‌خواهند خلاقیت خود را بی استفاده نگذارند و به این یا آن شکل سبب تغییر و تحول شوند. اعضای این گروه‌ها با کمک اینترنت با یکدیگر و با مخاطبان خویش در ارتباط دائم هستند. تامر نفر تا کنون چند بار شخصا به دیدار یاذ عباس در رام‌الله آمده است. دیواری که اسراییلی‌ها در ساحل غربی ایجاد کرده‌اند اینک سبب جدایی این دو از یكدیگر شده است. و موزیک حالا برای آنها وسیله‌ای برای فائق آمدن بر این جدایی است.

گروه‌های رپ فلسطینی برای اشاعه موزیک خود در جهان عرب نیز با مرزها و محدودیت‌هایی مواجه‌اند. اما این مرزها نیز به تدریج در حال فروریختن است.

نظرات( ) | ارسال نظر
دوشنبه 17 دی 1386 | 06:01 ق.ظ | سینا قاسمی | ثابت لینک

مطالب اخیر
ترجمه ی آهنگ Kenji از Fort Minor
Fort Minor - Kenji - Lyrics
Are we done yet? - Movie
26 نکته پیرامون زندگی امینم
5 تا بیت از 50Cent
پیرامون Ice-Cube
بیت B*** Please II
D12 - D12 World
XZibit - Weapons of Mass Destruction
آهنگ اشکم از داغون، فیتو، تیتان و ان جی جی
Kelis - Milkshake + Remix
تک آهنگ های جدید از عرفان
والپیپر های جدید 50 Cent
دانلود بیت آر اند بی
دانلود آلبوم Pre-King Mathers از امینم

Main Menu

Main PageMessageAdd to Favorite listE-MailYahoo MessengerHip.HopBoy@yahoo.comYahoo StatusOur Email Address is:Hip.HopBoy@yahoo.comRSS RSS Atom

Atom
سینا قاسمی
رمض رمضانیان

Categories
NewsEssays PicturesVideosMovies

Archives
اسفند 1386 بهمن 1386 دی 1386 آذر 1386

Search

This site
Other sites
برای عضویت در سایت نام و ایمیل خود را وارد كنیید





Powered by WebGozar


Our Logo

وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی

وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی


Friends
وبلاگ مخصوص گروهای رپ
وبلاگ مخصوص گروهای رپ
وبلاگ مخصوص گروهای رپ
موسیقی راک
سینمای جهان
مرکز طراحی و آمورش فرش دستبافت
بزرگترین سایت تفریحی در ایران
.:: تبلیغات رایگان شما ::.
وبلاگ بزرگ لورد پی سی

عضو جستجوگر سایتها و وبلاگهای فارسی زبان

برای تبادل لینك از طریق این لینك با ما تماس حاصل كنید

Polls


Statistics

Pages
وب سایت ملی موسیقی هیپ هاپ، آر اند بی، رپ و رگی